Subsidie noodzakelijk voor elektrische vrachtauto’s

Goederen afleveren in stedelijke gebieden afleveren met elektrische vrachtauto’s is commercieel nog niet haalbaar zonder subsidie.

Dat was de conclusie van de afgeronde proef in het kader van de zogenoemde ‘Proeftuin Elektrisch Bezorgen’. Daaraan deden acht transportbedrijven mee met elk één elektrische voertuig voor onder andere verhuizingen, bezorging van dranken en voedingsmiddelen en voor de inzameling van kleding.

De deelnemers kregen daarbij subsidie van de Rijksdienst Ondernemend Nederland. Zonder die steun zou op het vervoer zijn toegelegd. De deelnemers denken wel dat als de regels voor stedelijk vervoer verder worden aangescherpt, elektrisch vervoer zonder subsidie haalbaar wordt.

De deelnemers, waaronder Boekesteijn Verhuizingen, Peter Appel, Van der Heijden Transport, Vroegop-Windig en De Rooy Transport, zijn over de resultaten van de proef echter tevreden. Elektrisch vervoer is volgens hen goed in bestaande patronen van stedelijke distributie in te passen. De duurzaamheid is het grote voordeel: een elektrische vrachtauto stoot geen enkele gram CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Daarbij hangt het er natuurlijk wel van af hoe de stroom wordt opgewekt.

De actieradius van deze vrachtauto’s is afhankelijk van de gebruikte accu en bedraagt 150 tot 200 kilometer. Per rit kan er netto tien ton aan lading mee. Leverancier Hytruck verwacht de technische kinderziektes te kunnen verhelpen als zij op grotere schaal gaat produceren.

Worden de trucks, in dit geval van Hytruck, echter op grotere schaal gebouwd, dan worden die kinderziekten wel verholpen. De proef werd gehouden in Almere, Amsterdam, Beverwijk, Castricum, Houten, Middenmeer, Midden-Beemster en Ridderkerk.